maanantai 24. marraskuuta 2008

Kotiseutu(?)matkailua

Hoi!

Heti alkuun pahoittelut tekstin viivästymisestä, mutta onnekseni voin oman laiskuuteni sijasta syyttää hyvällä omallatunnolla internet-yhteyttäni, joka on yli viikon ajan pätkinyt aivan älyttömästi. (No okei on sillä laiskuudellakin ollut oma osansa… Myönnetään.) Mut jos totta puhutaan, niin asiassa olen ollut suht. kiireinen! Kaiken matkustelun ja juhlimisen lisäks on pitänyt tehdä semmostakin hassua juttua, kun käydä koulua! Kuvitella!

Niin, viimekshän jäin siihen Carcassonen reissuun ja Bordeaux’n tyttöjen visiittiin. Eli tytöt tuli perjantaiaamupäivällä Toulousen kautta, josta sitten hyppäsin samaan junaan ja matkettiin jatkaa etelään miltei Välimeren rannalle Carcassonneen (vajaan tunnin ajomatkan päässä täältä) Paikkahan jakautuu oikestaan kahteen eri kaupunkiin, on ville basse, ”alakaupunki”, ja itse Carcassonne, joka on cité, vanha ”yläkaupunki”. Pyörittiin ensin totta kai vähän alakaupungissa (jo siitäkin syystä, että juna-asema sijaitsee siellä) ja käytiin lounaalla, josta sitten suunnattiin pikkuhiljaa itse päänähtävyyttä, eli mahtavaa Carcassonnen linnoitusta katsomaan.

Ja pakko sanoa, että olihan se vaikuttavan näköinen! Ja maisemat eritoten! Mutta koska oltiin kukkulalla ja meren lähistöllä, oli tuulen voimakkuus jotain aivan uskomatonta! Kunpa olis sattunut riippuliitovehkeet matkaan, mut just tällä kertaa jätin kottiin… Itse linnoituksen kapeita ja kiemuroita katuja kuljeskellessa sitä melkein tunsi palanneensa keski-ajalle, mutta mikä kartalla näytti suhteellisen isolta, paljastuikin ehkä vain puolen hehtaarin kokoiseksi alueeksi! Vierailimme linnoituksen kreivien kartanossa ja Saint-Nazairen basilikassa, ja kahvin kautta lähdettiin pimenevästä yläkaupungista takaisin alas. Toulouseen saavuttiin sitten vasta puol kymmenen tienoilla, ja tytöthän nukkuivat viikonlopun Faucherilassa inhimillisissä olosuhteissa.

Lauantaina pidettiin tytöille tietenkin pikku Toulouse-turistikierros kirkkoineen ja ostoskeskuksineen. Ja illalla ulos, tietenkin! Mä kävin ennen tyttöjen kanssa törmäämistä Janen synttäreillä Jean Jaureksen vieressä, siellä oli ihan kivat kemut ja paljon kavereita. :) Ja sieltä sitten hit the city, tietty. Haha, ja minnekäs muualle päädyttiinkään, kun Frigoon. Huoh, mut oli hauskaa enivei!

Sunnuntaista selvittyämme käytiin vielä syömässä ennen tyttöjen junan lähtöä ja saatettiin tylleröt radalle.

Viikko menikin sitten osittain pummiessa, kun ei vaan yksinkertasesti riittäny energiat! Kouluhommia tehdessä ja masentavasta syyssateesta selvitessä, kavereiden piristävässä seurassa tosin. :) Torstainahan alkoi jo viikonloppu, ja sattui olemaan eräs tämän maan tärkeimmistä juhlista (ainakin opiskelijaelämässä): Beaujolais nouveau, eli vuoden ensimmäinen viinisatsi lajiaan! Koko kaupunkihan oli tietenkin viininmaistelutunnelmissa! Me mentiin ensin Romun (kaverini Mathieu, älkää kysykö :D) kanssa käymään moikkaamassa sen paria kaveria Café Populairessa (eräs rokkibaari Jaureksella), mutta sieltä vaihdoin pian maisemaa eräiden italialaisten kavereiden luokse kotibileisiin Capitolen kulmille, josta sitten suunnattiin porukalla kaupunkiin ja St. Pierren aukiolle. Huhhuh sitä väenpaljoutta! Ja musiikki soi joka paikassa, humaltuneiden ihmisten laulamisesta puhumattakaan! :D Voi sitä huutoa ja pullojen kilinää, jotkut pojat tanssivat jopa aukiolla olevan kioskin katolla. Joillakin oli pasuunat ja trumpetit, yms puhallinsoittimet matkassa… Kaiken kaikkiaan yksi iso kaaos. :D Mutta loistava sellainen!

Jossain välin läksin etsimään Romua, joka oli selvinnyt kavereidensa kanssa keskustaan myöskin, ja heidät löydettyäni sattui silmääni erään rakennuksen ikkunassa tuttu hahmo, italialainen vaihtari Nicola! Ja eräs tutoreistamme, Pierre, ovella menossa sisään. Joten eikun sekaan vaan kotibileisiin, ja siellähän se loppuilta sitten kuluikin erasmusmeiningeissä! :)

Perjantai oli sitten ”normi” ulkoiluilta. Mentiin ensin tyttöjen kanssa St. des seinsiin (rokkibaari St. Pierrellä, mentiin mun pyynnöstä), mut Kaisa ja Maarit vaihto äkkiä naapuribaariin. Mä jäin vielä hengailemaan ja liityin eräiden brittien seuraan, josta sitten jatkettiin tyttöjen kanssa baarien kiinnimennessä homoklubille, Shanghaihin.

Lauantai menikin sitten taas erasmusmeinigeissä. :) Tarkoitus oli lähteä vain hetkeksi (kröhöm, nii vissiin!), koska sunnuntaiaamuna minun piti olla bussiasemalla lähtövalmiina Albin reissua varten kello 8.15., mutta tietäähän sen, mitä seuraa, kun meikäläinen lähtee ”vaan yhille”. Eli mentiin Romun kanssa EIMAn soirée 70’s:iin Bar l’Episode caféen, sieltä kaveriporukalla ElDoradon lattaritunnelmia jammailemaan, ja lopuks mä, Romu ja Jérôme (yks tutoreista) päätettiin vielä ilta litralla sangriaa El Borriquito locossa samoilla kulmilla. Lopputulos: puolentoista tunnin reiluilla yöunilla olin vähän vähemmän pirteänä valmiina uuteen aamuun ja kokemukseen.

Reissu oli siis suunnattu n. tunnin ajomatkan päässä sijaitsevaan Tarnin alueeseen, eli käytännössä kahteen kaupunkiin: Albiin ja vähemmän tunnettuun pikkukaupunkiin nimeltä Corders-sur-Ciel. Reissu oli Toulousen ykkösyliopiston, eli Université de Toulousen järkkäämä (Ranskassa yliopistot yleensä numeroidaan, sillä isoimmissa kaupungeissa niitä on useita. Meidän on numero kaksi, lisänimenä Mirail), johon ilmoittauduttiin Kaisan bongattua mainos täällä Chapoulan ilmoitustaululla. Vaikka sää olikin pilvinen ja ajoittain suht. sateinen, ainakin mulla oli kiva päivä. Kierreltiin kaupunkeja kahden oppaan voimin, ja käytiin mm. Toulouse-Lautrec –museossa. Nättiä oli. :)

Tää päivä onkin sitten mennyt tunneilla nuokkuessa ja palellessa (voi lämmitys sentään!). Kouluhommia kai sitä pitäis taas tehdä koko viikko, mut onneks kohta on jo viikonloppu! ;) Ja itsenäisyyspäiväksi, eli joulukuun ekaks viikonlopuks, mennään vastavierailulle Bordeauxiin, joten sitä odotellessa! :)